woensdag 16 november 2022

Alias Berger - Linke Liedjes (1975)

Alias Berger, echte naam Adri van den Berk is een nederlandse zanger
uit Broekwal (Helmond),1952.
Natuurlijk was Adri van den Berk zenuwachtig. De twintiger uit Helmond had in 1975 een bescheiden hit met het nummer ‘Veenhuizen’ en moest optreden in het populaire tv-programma ‘Op losse groeven’. „Tjonge, jonge: ik stond daar met knikkende knietjes.” Het singletje van de Helmonder over de gevangenis in Veenhuizen (een vrije vertaling van ‘ San Quentin’, de klassieker van Johnny Cash) haalde de 25ste plaats in de hitparade.

„Dat plaatje kreeg veel aandacht”, kijkt Van den Berk terug. „Op een maandagmiddag kreeg ik een telefoontje: Rijk de Gooijer was uitgevallen voor ‘Op losse groeven’. Of ik zo snel mogelijk naar Hilversum wilde komen. Voor het eerst kwam ik op tv. Er waren toen maar twee zenders, dus keken zes miljoen mensen.” Ook TopPop wilde Alias Berger – zijn pseudoniem – voor de camera. De Helmonder en zijn manager reisden ’ s middags naar de studio, de opname kwam diezelfde avond op tv.

„Er waren nog maar weinig videorecorders, dus zijn we onderweg bij een frietzaak naar binnen gegaan. ‘Meneer, mogen we hier naar de tv kijken? Hij komt erop’, zei mijn manager. ‘ Ja, dat zeggen ze allemaal meneer’, kregen we als antwoord. Uiteindelijk hebben we daar met een kroket in de hand naar TopPop gekeken.”

Van den Berk had een donkere, warme stem. Tijdens een oriëntatieweek op de Toneelacademie in Maastricht kreeg hij het advies iets met die stem te gaan doen. Zijn muzikale loopbaan kwam op gang nadat manager Leo Lintermans hem in contact bracht met tekstschrijver Toon Jacobs, beter bekend als Toon J. Hij was botersmokkelaar geweest en had ‘verstand van de penoze’. Platenmaatschappij Ariola zag wel brood in de reeks ‘vrolijke gevangenisliederen’, die Toon J. voor de Helmonder schreef. „Ik mocht een hele lp maken.” Van het album ‘Linke liedjes’ gingen volgens Van den Berk ongeveer vijfduizend exemplaren over de toonbank. ’Veenhuizen’ bleef zijn enige hitnotering. De aandacht voor Alias Berger luwde langzaam, enkele singles bij Telstar (het label van Johnny Hoes) ten spijt.

Zijn leven kreeg in 1978 een nieuwe wending, nadat twee jongens bij hem thuis aanbelden met een enquête over het geloof. „Ik had allerlei levensvragen: waar kom ik vandaan, wat is de zin van het leven, wat gebeurt er na de dood? Een van die jongens zat in een bijbeltje te bladeren. Het viel me op dat hij niet zomaar uit zichzelf antwoordde, maar zich baseerde op de basis: de bijbel. Toen de jongens waren vertrokken zei ik letterlijk tegen mijn vrouw: ‘Dit is de waarheid’.” Hij volgde een bijbelschool, ging aan het werk bij een zendingsorganisatie en reageerde in 1983 op een verzoek vanuit België om te komen helpen bij de opbouw van evangelische kerkgenootschappen.

Hij woont nu in Hasselt en is onder meer bestuurslid van de Vrije Evangelische Gemeenten in Vlaanderen en voorzitter van een tv- en radio-omroepstichting. De oud-Helmonder loopt niet te koop met zijn belevenissen als Alias Berger. „Ik ben nu een ander persoon. Ik denk dat het verkeerd met mij afgelopen zou zijn als ik geen christen was geworden. Ik zou alles gedaan hebben om mijn succes te continueren. Dan had ik op allerlei vlakken problemen gekregen. Nu is mijn leven heel goed verlopen, daar ben ik dankbaar voor.”


A1.  Krakers Jubilee - 3:15
A2.  Een Toffe Cipier - 2:39
A3.  Veenhuizen (San Quentin) - 2:35
A4.  Penose Toon - 2:37
A5.  De "1604" - 3:33
A6.  Linke Bink - 2:44

B1.  Het Joch Steelt Als De Raven - 2:57
B2.  Laat Voor Mij Het Bier En De Meiden Maar Komme - 3:46
B3.  Man In Zwart (Man In Black) - 2:52
B4.  Wij Zaten... - 2:43
B5.  Ik Zie Geen Verschil - 2:23
B6.  Knudde - 3:27

https://drive.google.com/file/d/1RBS8MSIEZ-ZxLl4BH3xu7GyKUPkDlS7O/view?usp=share_link

0 comments:

Een reactie posten